Sunday, June 22, 2008

Ayat Bulan Ini



“Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki Yang lain, (kerana) harus puak Yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan Yang lain, (kerana) harus puak Yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya Yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu Dengan Yang lain Dengan gelaran Yang buruk. (Larangan-larangan Yang tersebut menyebabkan orang Yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. dan (ingatlah), sesiapa Yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang Yang zalim.” [QS49. AlHujuraat ayat 11]

Sahabat dan sahabiah yang dikasihi, Al-Qur’an Al-Kareem bukan hanya berkisar tentang siapa yang perlu dipercayai dan apa yang perlu dipercayai, tapi hakikatnya Al-Qur’an Al-Kareem mengajar orang-orang beriman bagaimana untuk menguruskan kehidupan dan bergaul dengan keluarga dan kawan-kawan. Allah SWT mengarahkan dan mengajar orang muslim bagaimana untuk bergaul atau memperlakukan antara satu sama lain. Allah SWT berfirman, “...janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki Yang lain, (kerana) harus puak Yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka...”

Allah SWT bukan menekankan hal tersebut pada kaum lelaki tetapi kaum perempuan juga turut disebut. Allah berfirman, “...dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan Yang lain, (kerana) harus puak Yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka...”


Allah SWT mengajar orang-orang yang beriman bagaimana untuk menjadi muslim yang baik dan bagaimana untuk menambah rasa kasih dan bertanggungjawab di kalangan saudara lelaki mahupun perempuan dalam Islam. Allah SWT melarang kita memfitnah mahupun mengumpat ataupun mencela/mencaci antara satu sama lain. Sudah tentu tak ada sesiapa pun yang suka dicaci/dicela di hadapan keluarga mahupun kawan-kawan mereka. Tidak ada sesiapa pun yang sempurna (perfect) dalam hidup ini. Ummu ‘Abdullah Amin yang juga merupakan sahabiah yang sangat ana cintai pernah berpesan kepada ana,“Tak de sape pun yang boleh claim diri dia baik, semua nilaian itu berbalik kepada Maha Pencipta. Allah yang lebih berhak menilai sama ada seseorang itu baik ataupun tidak.” Walaupun kita tau di antara kawan-kawan kita ada yang pernah melakukan kesilapan kecil ataupun besar tetapi janganlah kita mencaci/mencela/menghina mereka. Mana tau mereka bertaubat dan taubat mereka diterima Allah, kita sebagai manusia tidak mengetahui perkara yang di luar pengetahuan kita tambah-tambah soal keampunanNya. Takutlah kita kepada Allah SWT jika perbuatan mencela kita kepada mereka menyebabkan mereka bertambah jauh dari kasih sayang dan rahmatNya. FirmanNya, “...dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman.” Ana pasti kita semua pernah melakukan kesilapan atau tidak pernah lari dari melakukan kesilapan sama ada kita sengaja ataupun tidak sengaja, jadi bertaubatlah kepadaNya. Ingatlah sesiapa yang tidak bertaubat setelah melakukan kesalahan; Allah SWT berfirman, “...dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang Yang zalim.”

Diedit dan diterjemah dari artikel ‘Verse of The Month’ dalam Majalah The Message Vol1, Issue 3, August 2003

No comments: