Thursday, September 11, 2008

Teguran dari Allah

Ya Allah, adakalanya diri ini terleka dengan nikmat dunia. Terpengaruh dengan hasutan-hasutan dari dalam diriku mahupun dari makhluk-makhlukMu. Pernah tak satu hari kita di timpa musibah ataupun ujian? Contohla satu hari jari kita terkepit dek pintu, mungkin ada yang rasa nak marah tapi cuba kita fikir-fikirkan balik; 'agaknya pagi tadi aku ada sakitkan hati atau terkata si fulan bin/binti si fulan’.

Sebenarnya pelbagai cara dan situasi yang adakalanya kita sedar dan tidak sedar yang Allah sebenarnya menegur dan mendidik kita dengan setiap ujian atau musibah yang menimpa diri kita. Sebagai hamba-Nya yang mempunyai banyak kekurangan, muhasabahlah diri kita atas setiap apa yang berlaku moga kita mendapat iktibar dan pengajaran dari setiap ujian-Nya.

Ana juga hamba Allah yang mempunyai terlalu banyak kekurangan, Alhamdulillah Dia masih sudi menegur dan mendidik ana dengan ujian-Nya. Kita lihat mungkin sebagai tidak ada apa-apa tapi sebenarnya bila kita check atau muhasabah balik sebenarnya ada sesuatu yang kita terlepas pandang. Baru-baru ni ada perkara yang berlaku membuatkan ana rasa nak meledak amarah, astaghfirullah al’azim...Di pujuk hati ini agar bersabar..Katakanlah 'Aku berpuasa, sesungguhnya jiwaku berada di tangan-Nya’ Lantas ana teringat kata-kata Rasulullah S.A.W (tak silap ana, betulkan kalau ana silap). Adakala hakikatnya ana tak kuat untuk melawan amarah. Akhirnya ana ambil keputusan untuk balik sebab ana tak mampu berlama-lama di tempat tersebut.

Waktu ana sampai di rumah, azan zohor berkumandang. Setelah solat, tak lupa ana berdoa moga Allah bantu ana. Saat tu ana rasa perlukan teman untuk berbicara tapi dipujuk juga hati yang sesungguhnya Allah yang lebih layak untuk kita berbicara. Ya Allah saat tu hawa nafsu juga memberontak. Lantas terdetik di hati untuk sambung pembacaan ana..Buku yang bertajuk "Beginilah Rasulullah S.A.W mengajari kami” yang diterjemah dari buku asalnya yang bertajuk "Hakadza ’Allamana An-Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam”. Subhanallah, sesungguhnya aturan mahupun susunan Allah sungguh indah. Cuba teka apa sebenarnya berlaku? Tempat sambungan pembacaan ana rupanya pada tajuk yang ke 6 iaitu 'Menahan Amarah’. Seolah-olah Dia sebenarnya sedang menegur dan berbicara. Terkedu ana seketika. Firman-Nya:

وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ (١٣٣)الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (١٣٤

"dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal Yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) syurga Yang bidangnya seluas Segala langit dan bumi, Yang disediakan bagi orang-orang Yang bertaqwa; Iaitu orang-orang Yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang Yang menahan kemarahannya, dan orang-orang Yang memaafkan kesalahan orang. dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang Yang berbuat perkara-perkara Yang baik;" [QS3. Ali Imran: 133-134]

Firman Allah S.W.T,

وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الإثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ (٣٧

"dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang Yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan Yang keji; dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan Yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya;" [QS42. Asy Syuura: 37]

Bukan sekadar ditegur menahan amarah tetapi ditegur untuk memaafkan kesalahan orang. Subahanallah. Menurut penulis buku, Syaikh Khumais As-Said; amarah itu bagaikan bara api yang sedang membara di hati dan asapnya menutupi jiwa ketika saat kita menahan amarah. Seterusnya di nyatakan hati akan menjadi sejuk dan tenang malah jiwa turut terasa lapang apabila kita memaafkan seseorang.

Di dalam buku tersebut turut di nyatakan orang yang sebenarnya kuat bukanlah seorang pahlawan atau sang petarung tetapi orang yang mampu mengawal amarahnya.

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ’Anhu berkata, Rasulullah S.A.W bersabda,
"Orang yang kuat bukanlah sang petarung, tapi orang yang kuat adalah yang mampu mengendalikan jiwanya saat marah.” [Hadith Riwayat Bukhari, Kitabul Adab Bab: Al Hadr Minal Ghadhah, no. (6114), Fath (10/635)]

Sesungguhnya sebaik-baik contoh adalah Rasulullah S.A.W. Ana terasa seperti setelah ditegur; diberi pula qudwatul hasanah.

Dari Saidatina Aisyah Radhiyallahu ‘Anhu juga berkata, “Rasulullah S.A.W. bukanlah orang yang keji, berperilaku keji, berkata kotor di pasar, dan tidak pernah membalas sesuatu dengan keburukan akan tetapi selalu berlapang dada dan memaafkan.” [Syaikh Al-Albani Rahimahullah berkata, aku katakana, “Hadith ini hasan shahih diriwayatkan oleh At-Thayalisi (2432). Ahmad (6/174, 236, 246) dengan sanad yang shahih.]

Ni ana tambah pula, teringat ana pada saranan Dr. Fadzillah Kamsah; sebelum tidur maafkan semua orang walaupun hakikatnya sesetengah daripadanya mungkin sukar untuk kita maafkan tapi Insya Allah sikit demi sikit terasa ketenangan dalam jiwa. Bila di amal hari-hari sekaligus kita mampu maafkan semua orang sebenarnya.

Insya Allah ini adalah salah satu contoh teguran Allah yang berlaku dalam bulan Ramadhan ni. Walaupun ada lagi tapi ana rasa cukuplah. Moga menjadi iktibar dan sama-sama kita muhasabah dan fikir-fikirkan.

Oleh: Fatimahtuzzahrak binti Mohamad

No comments: