Monday, August 3, 2009

MENGAPA PERLU BERKAHWIN?


Assalamu ‘alaikum sahabat dan sahabiah..Alhamdulillah akhirnya ana diberi sedikit kesempatan untuk menyambung coretan melalui blog ini. Tajuk kali ni adalah “Mengapa perlu Berkahwin?” (diterjemah dan diedit dari coretan Sheikh Shady AlSuleiman dari Sydney Australia)


Bersyukur ke hadrat Allah S.W.T dan selawat serta salam buat Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W serta para sahabat dan tabiin.


Allah yang Maha Berkuasa berfirman,


وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (٢١


"dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang Yang berfikir."

(Surah Al-Ruum, 30:21)


Pernikahan adalah satu amalan yang mulia di sisi Islam. Islam melihat pernikahan sebagai satu daripada fitrah manusia. Setiap manusia perlukan teman hidup yang dapat mententeramkan jiwa dan berkongsi suka dan duka. Itulah sebabnya Allah menjadikan manusia ini berpasangan-pasangan (ar-Rum: 21).

Pernah kita dengar kisah Rasulullah dengan 3 orang sahabat Baginda yang hanya mahu beribadah kepada-Nya? Kisah ini menjadi tauladan hidup kita. Telah termaktub bahawa ada tiga orang sahabat Rasulullah tidak mahu tidur untuk beribadah di malam hari, tidak mahu makan untuk terus berpuasa dan tidak mahu bernikah untuk terus beribadah. Rasulullah sendiri bersabda Baginda sendiri tidur, berbuka puasa dan bernikah. Itulah landasan yang dipertunjuki oleh Rasulullah sendiri.


"Pernikahan adalah salah satu sunnahku. Barangsiapa tidak menyukai sunnahku, maka sesungguhnya ia tidak meyukai aku."

Hadis


Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud :

“Wahai sekalian pemuda-pemuda, barangsiapa dari kamu mempunyai kemampuan, maka berkahwinlah, kerana nikah itu lebih menutup pandangan dan lebih menjaga kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka berpuasalah kerana puasa itu baginya menjadi sebagai perisai (mengurangi syahwatnya)”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).


Islam juga menjadikan perkahwinan itu sebagai salah satu jalan mencari keredhaan Allah S.W.T. Dalam sebuah hadith Rasulullah s.a.w. seperti yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi daripada Aisyah r.a., sabda baginda:


Maksudnya: 'Sebaik-baik kamu ialah orang yang baik kepada ahli keluarganya dan akulah sebaik-baik di antara kamu kepada ahli keluargaku.'
(Riwayat at-Tirmizi)


Terdapat satu lagi tujuan utama disebalik perkahwinan, dan tujuan inilah yang dicari oleh semua manusia tidak kira dia Muslim ataupun non- Muslim. Apakah ia sebenarnya? Ia adalah kebahagiaan sebenarnya hasil daripada ikatan perkahwinan.


Kebahagiaan adalah matlamat utama yang cuba dicapai oleh seluruh manusia, dan perkahwinan adalah salah satu jalan yang dipercayai menjadi tunggak kebahagiaan. Walaubagaimanapun, terdapat pasangan yang berkahwin dan merasai pengalaman sebaliknya pada ikatan perkahwinan tersebut. Jadi, apakah masalahnya?

Jadi jom kita dengarkan jawapan dari Allah S.W.T di dalam AlQuran AlKareem. Allah menggambarkan bagaimana kehidupan seseorang yang berpaling daripada perintah dan ajaran-Nya. Firman-Nya:


وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى (١٢٤

قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (١٢٥

قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى (١٢٦


"Dan sesiapa Yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka Sesungguhnya adalah baginya kehidupan Yang sempit, dan Kami akan himpunkan Dia pada hari kiamat Dalam keadaan buta".

ia berkata: "Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku Dalam keadaan buta, padahal Aku dahulu melihat?"

Allah berfirman: "Demikianlah keadaannya! telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadaMu, lalu Engkau melupakan serta meninggalkannya, dan Demikianlah Engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan".

(Surah Thaahaa, 20:124-126)


Ini adalah mesej yang sangat jelas daripada Pencipta Kebahagiaan. Kita semua perlulah bersungguh-sungguh berusaha untuk mematuhi dan memahami perintah Allah dalam semua aspek. Hasilnya juga bermaksud kehidupan yang tidak bahagia bagi sesiapa yang tidak berkahwin dengan alasan untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T dan untuk memenuhi sebahagian iman mereka dengan memelihara kemaluan mereka (tanpa berkahwin).


Dalam aspek lainnya, jom kita pelajari apa yang digambarkan oleh-Nya tentang kehidupan orang-orang yang mematuhi dan mengikuti perintah-Nya,


مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (٩٧


“sesiapa Yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka Sesungguhnya Kami akan menghidupkan Dia Dengan kehidupan Yang baik; dan Sesungguhnya Kami akan membalas mereka, Dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan."

(surah AnNahl, 16:97)


Ayat ini menerangkan sendiri dengan jelas bagi sesiapa yang sedang mencari kebahagiaan.


Wahai Saudara-saudaraku marilah kita sama-sama kembali kepada Allah dan menyelusuri sunnah Junjungan Mulia, Nabi Muhammad S.A.W dalam mencari kebahagiaan di dunia mahupun akhirat.


Oleh Sheikh Shady Alsuleiman

(diedit dan diterjemah dari The Message Magazine, Volume 3, Issue 3, Marriage Issue 2005)

3 comments:

Mas said...

Salam ziarah, saya mohon postkan entry ini di blog saya, sbb menarik dan bermanfaat. Terima kasih

Fahim kamtan mirza said...

You are doing a great job I liked reading you blog and I loved keep on the good work on I don’t know if I have said it already or not but great wok tack care thank you

Learn Quran, Read tajweed Quran online, learning Quran online Koran

Rintusir cuttack said...

Thank you so much for this Templates & Freebies. I really enjoyed reading this blog. These types blogs will encourage our self to get knowledge about this types. Thanks looking for more good techniques..and thanks for sharing this most important information..... . I want to let you know that I posted a link to your blog in Quran