Monday, October 12, 2009

First Time Parents


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua...akhirnya bersua jua kembali setelah sekian lama saya menyepi dr ruangan blog..

Semalam alhamdulillah saya dan suami berkesempatan mengunjungi BORDERS memandangkan setelah sekian lama teringin nak pergi tapi apakan daya tak larat nak berjalan banyak-banyak..So we decided to buy this book untuk persediaan (~_^) ... Lagipun buku ni ade gambar-gambar yang agak membantu esp for others yang pertama kali akan bergelar ibu dan ayah..

Alhamdulillah first trisemester pun hampir berlalu so alahan pun dah mula berkurang, keletihan pun semakin beransur-ansur...So sape yg takde alahan tu alhamdulillah...Sebab tu peranan partner penting dalam situasi macam ni...kena tolong-tolong buat keja kat umah (^_^) ...

Anyway, thank you very2 much to my hubby for being understanding husband (~_^)

Monday, August 3, 2009

MENGAPA PERLU BERKAHWIN?


Assalamu ‘alaikum sahabat dan sahabiah..Alhamdulillah akhirnya ana diberi sedikit kesempatan untuk menyambung coretan melalui blog ini. Tajuk kali ni adalah “Mengapa perlu Berkahwin?” (diterjemah dan diedit dari coretan Sheikh Shady AlSuleiman dari Sydney Australia)


Bersyukur ke hadrat Allah S.W.T dan selawat serta salam buat Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W serta para sahabat dan tabiin.


Allah yang Maha Berkuasa berfirman,


وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (٢١


"dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang Yang berfikir."

(Surah Al-Ruum, 30:21)


Pernikahan adalah satu amalan yang mulia di sisi Islam. Islam melihat pernikahan sebagai satu daripada fitrah manusia. Setiap manusia perlukan teman hidup yang dapat mententeramkan jiwa dan berkongsi suka dan duka. Itulah sebabnya Allah menjadikan manusia ini berpasangan-pasangan (ar-Rum: 21).

Pernah kita dengar kisah Rasulullah dengan 3 orang sahabat Baginda yang hanya mahu beribadah kepada-Nya? Kisah ini menjadi tauladan hidup kita. Telah termaktub bahawa ada tiga orang sahabat Rasulullah tidak mahu tidur untuk beribadah di malam hari, tidak mahu makan untuk terus berpuasa dan tidak mahu bernikah untuk terus beribadah. Rasulullah sendiri bersabda Baginda sendiri tidur, berbuka puasa dan bernikah. Itulah landasan yang dipertunjuki oleh Rasulullah sendiri.


"Pernikahan adalah salah satu sunnahku. Barangsiapa tidak menyukai sunnahku, maka sesungguhnya ia tidak meyukai aku."

Hadis


Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud :

“Wahai sekalian pemuda-pemuda, barangsiapa dari kamu mempunyai kemampuan, maka berkahwinlah, kerana nikah itu lebih menutup pandangan dan lebih menjaga kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka berpuasalah kerana puasa itu baginya menjadi sebagai perisai (mengurangi syahwatnya)”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).


Islam juga menjadikan perkahwinan itu sebagai salah satu jalan mencari keredhaan Allah S.W.T. Dalam sebuah hadith Rasulullah s.a.w. seperti yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi daripada Aisyah r.a., sabda baginda:


Maksudnya: 'Sebaik-baik kamu ialah orang yang baik kepada ahli keluarganya dan akulah sebaik-baik di antara kamu kepada ahli keluargaku.'
(Riwayat at-Tirmizi)


Terdapat satu lagi tujuan utama disebalik perkahwinan, dan tujuan inilah yang dicari oleh semua manusia tidak kira dia Muslim ataupun non- Muslim. Apakah ia sebenarnya? Ia adalah kebahagiaan sebenarnya hasil daripada ikatan perkahwinan.


Kebahagiaan adalah matlamat utama yang cuba dicapai oleh seluruh manusia, dan perkahwinan adalah salah satu jalan yang dipercayai menjadi tunggak kebahagiaan. Walaubagaimanapun, terdapat pasangan yang berkahwin dan merasai pengalaman sebaliknya pada ikatan perkahwinan tersebut. Jadi, apakah masalahnya?

Jadi jom kita dengarkan jawapan dari Allah S.W.T di dalam AlQuran AlKareem. Allah menggambarkan bagaimana kehidupan seseorang yang berpaling daripada perintah dan ajaran-Nya. Firman-Nya:


وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى (١٢٤

قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (١٢٥

قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى (١٢٦


"Dan sesiapa Yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka Sesungguhnya adalah baginya kehidupan Yang sempit, dan Kami akan himpunkan Dia pada hari kiamat Dalam keadaan buta".

ia berkata: "Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku Dalam keadaan buta, padahal Aku dahulu melihat?"

Allah berfirman: "Demikianlah keadaannya! telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadaMu, lalu Engkau melupakan serta meninggalkannya, dan Demikianlah Engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan".

(Surah Thaahaa, 20:124-126)


Ini adalah mesej yang sangat jelas daripada Pencipta Kebahagiaan. Kita semua perlulah bersungguh-sungguh berusaha untuk mematuhi dan memahami perintah Allah dalam semua aspek. Hasilnya juga bermaksud kehidupan yang tidak bahagia bagi sesiapa yang tidak berkahwin dengan alasan untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T dan untuk memenuhi sebahagian iman mereka dengan memelihara kemaluan mereka (tanpa berkahwin).


Dalam aspek lainnya, jom kita pelajari apa yang digambarkan oleh-Nya tentang kehidupan orang-orang yang mematuhi dan mengikuti perintah-Nya,


مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (٩٧


“sesiapa Yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka Sesungguhnya Kami akan menghidupkan Dia Dengan kehidupan Yang baik; dan Sesungguhnya Kami akan membalas mereka, Dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan."

(surah AnNahl, 16:97)


Ayat ini menerangkan sendiri dengan jelas bagi sesiapa yang sedang mencari kebahagiaan.


Wahai Saudara-saudaraku marilah kita sama-sama kembali kepada Allah dan menyelusuri sunnah Junjungan Mulia, Nabi Muhammad S.A.W dalam mencari kebahagiaan di dunia mahupun akhirat.


Oleh Sheikh Shady Alsuleiman

(diedit dan diterjemah dari The Message Magazine, Volume 3, Issue 3, Marriage Issue 2005)

Monday, July 13, 2009

Innocent Muslim lady murdered in Germany on using veil

The Egyptian funeral of Marwa El Sherbini, who was brutally killed outside a courtroom in the German city of Dresden, turned into a mass rally Monday against Germany, the Egyptian Foreign Ministry and racism.

Marwa El Sherbini - Veil Martyr

Marwa El Sherbini - Veil Martyr

The 32-year-old pharmacist, dubbed the “veil martyr” by the Egyptian media, was stabbed to death Wednesday by a man who had been fined 780 euros for taunting her with racial slurs in August 2008. The assailant, known as “Axel W.,” appealed the fine, and while the pregnant El Sherbini was preparing her testimony, he stabbed her 18 times in front of her husband and 3-year-old son. The husband was severely injured after unsuccessfully trying to protect his wife.

Thousands attended El Sherbini’s burial, which took place in her hometown of Alexandria, just a few hours after her body arrived in Egypt on Monday morning. Mourners carried banners condemning racism and criticized both German and Egyptian authorities’ reaction to the crime.

Veil-Martyr

Veil-Martyr

Although the Egyptian Foreign Ministry denounced the act and asked its German counterpart for an official response, Egyptians were upset at the way their government had been dealing with the matter. “The passive policy adopted by the foreign ministry will lead to similar incidents against other Egyptians and Muslims abroad,” said El Sherbini’s brother Tarek.

“Now we as Muslims and Arabs have a chance to show the whole world that real terrorism takes place in the West,” he added. “In the West, they don’t recognize us. There is racism there. The Germans are the enemies of God.”

The funeral, which was attended by a large number of Egyptian politicians and parliament members, was overwhelmed with chants such as “We need revenge,” “Where is our foreign ministry?” and “Down with Germany” and “No to racism.”

Egyptians were angry that the murder had received little attention among German and international media. The absence of the German ambassador at El Sherbini’s funeral also sparked ire. El Sherbini moved to Germany four years ago to be with her husband, Elwi Ali Okaz, who was granted a fellowship to study genetic engineering at the Max Planck Institute.

The incident between El Sherbini and Axel W. began in a city playground, where El Sherbini was with her son. An argument developed in which Axel W. is said to have hurled abuse at the woman, including calling her a terrorist. El Sherbini filed an official complaint, which led to the fine.

– Amro Hassan in Cairo
Source: http://latimesblogs.latimes.com/babylonbeyond/2009/07/egypt-nationwide-rage-over-the-death-of-an-egyptian-in-germany.html

Thursday, April 9, 2009

MY ONLY WISH

video

MY ONLY WISH (INTERLUDE)
All your armies, all your fighters
All your tanks, and all your soldiers
Against a boy holding a stone
Standing there all alone
In his eyes I see the sun
In his smile I see the moon
And I wonder, I only wonder
Who is weak, and who is strong?
Who is right, and who is wrong?
And I wish, I only wish
That the truth has a tongue

from Sami Yusuf's new album - Without You

FOREVER PALESTINE by SAMI YUSUF

video

from Sami Yusuf's new album - Without You

Friday, November 28, 2008

Menyemarakkan Pengislahan Masyarakat

Penceramah : Dr. Azizan bin Ahmad, Naib Presiden HALUAN Malaysia.
Tarikh : 26 November 2008
Diedit oleh Fatimahtuzzahrak binti Mohamad

Definisi

Semarak

Semarak dikatakan sebagai semangat iaitu sesuatu yang bukan solid atau tetap. Dalam erti kata lain bukan sesuatu yang berterusan. Dalam tarbiyyah, semarak disebut sebagai syu’ur.

Islah

Islah bermaksud memperbaiki.

Masyarakat

Masyarakat iaitu sesiapa yang berada di sekeliling kita dan setiap daripada mereka mempunyai sifat yang berbeza-beza.

Di sinilah peranan kita sebagai Khalifah Allah iaitu mendekati masyarakat dan memperbaiki mereka walaupun pada pandangan orang sosiologi; ‘Mereka(masyarakat) dah memang begitu’. Orang sosiologi menerima masyarakat seadanya dalam erti kata tidak kisah andai mereka itu kurang aqidahnya, jahil, mempunyai masalah sosial dan sebagainya.

Mengapa Tajuk ini Penting?

Kerana tidak mungkin kita boleh menghindari diri kita dari hidup bermasyarakat. Masyarakat adalah sumber pahala kita.

Seseorang mungkin boleh berzikir sepanjang hari untuk mengutip pahala tapi pahala yang diperolehinya berbeza dengan orang yang berda’wah pada orang lain (masyarakat amnya).

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (١٠٤


dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang beruntung. [QS3. Ali ‘Imran ayat 104]

Islah = kerja …

Islah sama dengan kerja siapa? Islah sama dengan kerja para Rasul

Tidak diutuskan para rasul itu selain adalah untuk memperbaiki umatnya. Rasulullah S.A.W merupakan rasul yang terakhir diutuskan untuk seluruh umat manusia. Firman-Nya:


لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (١٢٨

Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), berat terasa olehnya penderitaanmu, yang sangat menginginkan (keimananan dan keselamatan) bagimu, (dan) amat belas kasihan lagi penyayang kepada orang-orang yang beriman. [QS9. At Taubah ayat 128]

Tidak terasa beruntungkah kita apabila dapat meneruskan kerja-kerja pengislahan masyarakat? Yakni kita meneruskan kerja para rasul.

Satu kajian pernah dijalankan di Malaysia untuk menilai berapa banyakkah bilangan rakyat Malaysia yang betul-betul berkehendakkan menjadi seorang penyelidik (researcher). Hasil dari kajian yang melibatkan 10,000 orang rakyat Malaysia hanya 23 orang sahaja didapati betul-betul mahu menjadi seorang penyelidik. Mengapa ini yang berlaku? Terdapat berbagai-bagai alasan yang telah dikemukakan oleh mereka salah satunya adalah untuk menjadi seorang penyelidik ini memerlukan komitmen yang berterusan dan terdapat kemungkinan-kemungkinan risiko yang perlu dihadapi para penyelidik.

Cuba kita bayangkan andai 23 orang itu adalah orang yang betul-betul mahu untuk melakukan kerja-kerja pengislahan masyarakat. Tak rasa sedihkah kita dengan angka yang sebegitu dari bilangan 10,000 orang? Bagaimana pula dengan bilangan orang yang betul-betul komited dengan kerja-kerja sebigini yakni mereka itu para penda’wah? Bilangannya mungkin kurang dari 23 orang.

Marilah kita sama-sama menelusuri sirah Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W bagaimana sifat baginda terhadap umatnya. Tidak lupa juga sifat sahabat baginda iaitu Saidina Umar al-Khattab terhadap rakyatnya ketika beliau menjadi khalifah menggantikan Saidina Abu Bakar As-Siddiq yang kembali menemui Allah S.W.T. Malah mari kita lihat sejarah As Syahid Hassan Al Banna; bagaimana sikapnya terhadap masyarakat sekelilingnya.

BAGAIMANA DENGAN KITA?

BANGUN PAGI... SIAPA PEDULI TENTANG MASYARAKAT?

Tanyalah kembali diri kita. Bagaimana sikap kita pada masyarakat? Adakah kita bangun pagi, kita terfikir tentang mereka atau kita hanya sekadar menjalankan rutin seharian kita seperti biasa?

Da’wah = Intipati

Apabila kita melihat masyarakat, ingatlah intipatinya adalah da’wah.

Manusia dinilai dengan apa yang mereka buat atau lakukan...

Makin bernilai seseorang adalah bergantung pada apa yang mereka lakukan atau sumbangkan tidak kiralah pada individu-individu tertentu, perkumpulan mahupun masyarakat umumnya.

Tanda-Tanda Kepincangan

- Aqidah - Pendidikan
- Ibadah - Ekonomi
- Ilmu - Politik
- Akhlak - Sosial

Kesemua perkara di atas bermula dari kepincangan Aqidah dan berakhir kepada permasalahan sosial.

Kefahaman Terhadap Deen (agama)?

Semakin tinggi kemajuan, semakin kurang keyakinan terhadap deen?!

Terhakisnya keyakinan terhadap deen dalam masyarakat membawa kepada pelbagai permasalahan sosial dalam kehidupan.

Sikap kita???

Bagaimana sikap terhadap permasalahan yang berlaku dalam masyarakat?

Dengar Sahaja???

Adakah kita hanya mahu menjadi pendengar setia (a good listener)? Mendengar tanpa mengambil sebarang inisiatif terhadap apa yang berlaku?!

Penonton???

Adakah kita hanya mahu menjadi penonton-penonton setia seperti tayangan-tayangan yang di layarkan di kaca TV?

Setelah itu kita menekan butang tutup pada alat kawalan jauh TV? Dan segala-segalanya hilang dari kotak fikiran kita?

Melihat peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam kehidupan masyarakat yang makin terhakis aqidah mereka tanpa terkesan di hati sedikit pun?! Begitukan kita yang hanya menjadi PENONTON?!

Bercerita???

Adakah kita hanya seronok bercerita itu dan ini yang berlaku dalam kehidupan seharian kita sebagai salah seorang anggota masyarakat? Hanya tahu bercerita tanpa sebarang tindakan susulan? Itukah kita?!

Marilah kita semua merasai apa yang sedang di alami masyarakat di sekeliling kita, kemudian kita berfikir dan bertindak dalam menangani masalah yang sedang berlaku dalam masyarakat.

Contoh yang paling dekat dengan kehidupan kita ialah Ibadah Puasa. Kita merasainya.

Bagaimana? Berpuasa turut menjadikan kita merasai bagaimana rasanya orang yang hidup dalam keadaan susah adakalanya mempunyai makan minum dan adalakanya tidak mempunyai apa-apa untuk dijamah. Ibadah puasa adalah sebagai tarbiyyah untuk kita di bulan Ramadhan. Dari situ berfikirlah kita yang kita perlu bertindak untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan dari apa jua segi sekalipun.

Sirah perjalanan hidup Rasulullah S.A.W cukup banyak mengajar kita bagaimana merasai, berfikir dan bertindak. Sesungguhnya pada diri baginda terdapat suri teladan yang cukup baik bagi kita semua ikuti. Firman-Nya:

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (٢١)

Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladab (contoh ikutan) yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia banyak mengingati Allah (dalam masa susah dan senang). [QS33. Al Ahzab ayat 21]

HIKMAH

- Maksiat ------ Cegah
- Miskin ------- Tolong
- Sakit --------- Ziarah
- Lalai --------- Dakwah
- Lemah ------- Bantu
- Yatim -------- Urus
- Jahil --------- Ajar
- Jahat -------- Hukum
- Minta -------- Beri

Apabila kita melihat berlakunya maksiat dalam masyarakat; Maka cegahlah dengan perbuatan, jika tidak mampu cegahlah dengan lisan dan jika tidak mampu juga cegahlah dalam hatimu (bencilah dengan maksiat yang berlaku - itulah selemah-lemah iman).

Hulurkanlah pertolongan kita buat golongan masyarakat yang berada dalam kemiskinan dalam apa jua bentuk sumbangan sekalipun; perhatian, tenaga, masa, kewangan, kebendaan dan sebagainya.

Ziarahilah mereka yang sakit. Mereka juga perlukan perhatian serta doa dari kita. Moga dengan kedatangan kita mungkin dapat menghiburkan hati mereka.

Ada dikalangan anggota masyarakat yang berada dalam kelalaian, inilah fungsi kita untuk berda’wah kepada mereka. Anggota masyarakat yang paling dekat dengan kita adalah orang-orang yang kita sayangi iaitu anggota keluarga dan juga rakan-rakan kita. Berda’wahlah pada mereka.

Hulurkanlah bantuan buat mereka yang lemah dalam apa jua keadaan pun.

Urusilah anak-anak yatim dengan adil dan penuh kasih sayang. Apabila telah sampai peringkat umur tertentu, kembalikanlah hak mereka yang telah diamanahkan pada kita tanpa mengurangi sedikitpun hak-hak mereka. Ingatlah Rasulullah s.a.w sangat menyantuni anak-anak yatim dan baginda juga adalah anak yatim.

Berikanlah tunjuk ajar kita pada golongan yang jahil. Janganlah dihukum, dicaci mahupun dihina golongan ini kerana mereka sebenarnya sangat memerlukan tunjuk ajar kita. Mana mungkin mereka memahami andai kita berterusan menyalahi kesalahan yang mereka lakukan disebabkan kejahilan mereka. Bagaimana kita mengetahui mereka ini jahil? Dekatilah mereka dalam erti kata taaruflah mereka. Moga dengan tunjuk ajar kita menjadikan mereka sebagai orang yang berguna kepada agama, bangsa dan negara. Titik permulaan untuk mengajar atau mendidik mereka yang jahil, mulakanlah dengan solat.

Bagi mereka yang jahat, hukumlah mereka setimpal dengan kejahatan yang telah mereka lakukan. Semoga mereka menginsafi dan bertaubat atas kejahatan yang telah mereka lakukan. Jika mereka insaf dan telah bertaubat, perlakulah mereka dengan adil; jangan dicaci mahupun dihina ataupun diungkit-ungkit kejahatan mereka kerana Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang terhadap hamba-hamba-Nya. Mungkin setelah itu mereka menjadi lebih baik daripada kita.

Berilah pada mereka yang meminta. Rujuklah pada sirah Baginda Rasulullah s.a.w, bagaimana baginda menyantuni seorang badwi yang merentap kain yang dililit dileher baginda sehingga berbekas kerana dia berkehendakkan sesuatu dari baginda. Betapa indahnya sifat baginda s.a.w.

TANGGUNGJAWAB LEBIH BANYAK DARI MASA YANG ADA?

BAGAIMANA KITA BERMULA?

BEBASKAN DIRI DARI BELENGGU!

ELAKKAN DIRI DARI
MBA (MURABBI BANYAK AQAL)

ELAKKAN DIRI DARI MBA (MUNTARABBI BANYAK ALASAN)

Kita boleh mencipta pelbagai alasan hanya untuk menyatakan ya atau tidak.

JANGAN JADI KADER MANJA!

Dalam nak memperbaiki masyarakat kita tidak boleh manja.

THINK FRESH DO THE BEST

MULAKAN DENGAN DIRI ANDA!

LAKUKAN POSITIONING DIRI...

Letakkan diri kita di mana. Mainkan peranan kita apabila diberi tanggungjawab atau peranan terhadap sesuatu pekerjaan.

CIRI KESEPULUH....
Bermanfaat Kepada Manusia

INDIKATOR?

Senang Tenang Menang

Ingatlah apa yang kita lakukan, semuanya kembali kepada Allah S.W.T.

MULAKAN DENGAN KELUARGA ANDA!

Mulakan dengan Sahabat ANDA!

Contohnya ketika melakukan Ibadah Haji; merupakan salah satu platform yang baik untuk berdakwah kepada masyarakat yang tidak mengira bangsa dan warna kulit.

Bergaul dengan masyarakat
  1. Hiburan
  2. Pengalaman
  3. Idea Baru
  4. Semangat
  5. Kawan (Mad’u)
Orang yang menyesal
Orang yang kehilangan kesempatan untuk Beramal...

Barangsiapa yang tidak disibukkan dengan Kebaikan...
Nescaya dia akan disibukkan dalam Keburukkan...

APA PILIHAN ANDA?

JANGAN BUAT KERANA TERPAKSA!!!

Kita akan mencapai sesuatu yang optima apabila kita mencapai apa yang kita katakan.

Kecelakaan akan menimpa seseorang apabila dia mempunyai keupayaan untuk melakukan sesuatu tetapi dia tidak melakukannya.

Tidak akan lengkap jika seseorang itu hanya soleh tapi tidak musleh. Musleh iaitu menyolehkan orang lain juga.

Rasulullah s.a.w adalah contoh yang bukan sahaja soleh tapi juga musleh.

Thursday, November 13, 2008

Brochure KMK 12 untuk edaran umum


Saya sertakan Brochure KMK 12 untuk edaran umum. Anda boleh save dengan klik mouse kanan dan pilih save as.Terima Kasih