Thursday, August 21, 2008

Faham dan Ketahuikah Kita Apa yang Ada di dalam HATI Seseorang?

Dalam kesibukan dan kebuntuan mencari idea untuk membuat MATLAB programming bagi detection of cervical cancer membuatkan ana berhenti sejenak. Rasa sesuatu yang perlu ana luah dan coret buat renungan kita semua.

Pernahkah kita terfikir faham dan ketahuikah kita apa yang ada di dalam hati seseorang samada kawan rapat kita atau kawan yang meluahkan sesuatu pada kita? Cuba kita renung-renung kembali apa yang berlaku dalam kehidupan kita seharian. Kadang-kadang kita berlagak seolah-olah kita memahami apa yang diceritakan oleh sahabat kita. Lalu terhasillah nasihat-nasihat yang adakala sebenarnya mengguris perasaan sahabat kita yang meluahkan isi hatinya. Kita sebenarnya tersalah menggunakan kaedah pendekatan. Sepatutnya kita raikan kesudian sahabat kita yang pada hakikatnya mempercayai kita untuk diluahkan isi hatinya.

Contoh dialog yang acapkali kita dengar dalam kehidupan para remaja:

Alkisah si A menceritakan perihal isi hatinya pada si B. Si A menyatakan kelegaannya apabila meninggalkan cinta manusia kerana rasa nikmatnya pada kasih sayang Allah.

A: Assalamualaikum
B: Wa’alaikumussalam
A: Anti, ana rasa lega sangat hati ana setelah berpisah dengan si dia.
B: Erm...
A: Ana rasa jiwa ana tenang, tidak ada lagi resah mahupun gelisah.
B: Jika anti memang dengan si dia?
Si B cuba menduga si A.
A: Itu ketentuan Allah, Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk makhluk-Nya. Jika itu yang telah Dia taqdirkan. Ana redha dengan ketentuan-Nya.
B: Anti?! Anti lepaskanlah si dia...Kenapa nak diingat-ingat..Anti lepaskan saja si dia...

Si A lantas terdiam bila diperkatakan begitu. ’Ya Allah aku meluahkan apa yang terdapat di dalam hatiku, tapi disalah ertikan..’

Perasan tak kita, apa yang si B fahamkan? Memang pada awalnya si B cuba untuk menguji si A, si B cuba untuk melihat si A betul-betul istiqamah atau tidak dengan keputusan yang dibuat. Tetapi pada hakikatnya fahamkah si B apa yang ada di dalam hati si A? Tidak. Sebab itu berhati-hatilah kita dalam bertutur terutama apabila mendengar luahan hati sahabat kita. Sepatutnya si B ucaplah Alhamdulillah, itulah yang sebaiknya bila pergantungan diletakkan pada Allah. Baru ini dikatakan si B meraikan luahan hati sahabatnya, si A. Itulah hakikatnya lidah lebih tajam daripada mata pedang.

Wallahu’alam. Ini cuma pendapat ana mungkin pendapat setiap individu berbeza.

No comments: