Monday, August 25, 2008

Ready, Set, RAMADHAN!

Alhamdulillah lagi beberapa hari lagi kita bakal bersua dengannya – Ramadhan al-Mubarak. Adakah kita bersedia untuk menemuinya? Terutama adik-adik student ni dah sedia ke? Apa persediaan kita, matlamat kita bila bakal bersua dengannya? Sudah tentu kita semua nak dapatkan keberkatan dalam bulan Ramadhan yang mulia ni kan.

Sebelum Ramadhan tiba, kita kena lakukan persediaan dari segi mental sebab ianya sangat penting dan jangan lupa disertakan doa. Rasulullah S.A.W pun berdoa apabila hampir menjelangnya Ramadhan, baginda berdoa agar Allah S.W.T temukannya dengan bulan Ramdhan. Baginda S.A.W sendiri pun tak sabar-sabar nak menyambut kedatangan Ramadhan. Kita macam mana? Dah bersedia ke belum. Jadi bersiap sedialah kita nak sambut kedatangan bulan Ramadhan. Cuba tanya diri kita, macam mana tahun ni aku nak jadikan Ramadhan lebih bermakna dari bulan-bulan yang lain? So jom kita mula buat sedikit sebanyak persediaan awal. Kita semak jadual harian kita – tak kira la jadual kuliah ke group discussion ke halaqah ke ... Tengok-tengok sama – Periksa? Tests? Due date assignments? Lab reports? Komitmen-komitmen lain? Bila masanya Iftar (berbuka puasa)? Bila masa taraweeh? Bila waktu bersahur? Berapa banyak masa tidur yang perlu di peruntukkan? Itu dan ini kita perlu perhatikan dan atur sebaik mungkin sebagai persediaan menemui Ramadhan. Bila semuanya teratur, Insya Allah semuanya akan menjadi mudah.

Nak pesan kat adik-adik ni, bukan untuk adik-adik saja tapi sahabat n sahabiah pun sama. Cuba kita latih diri bangun awal dari sekarang, ada yang liat-liat nak bangun tu minta kawan kejutkan. Belila jam tambah dua ke tiga ke kalau rasa diri susah nak bangun. Latih-latih diri bangun buat qiyamulail bagi yang tak pernah ke jarang-jarang ke. Bagi yang dah biasa lakukan, tingkatkan lagi. Jadikan hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini. Insya Allah boleh. Ingat tau puasa tu wajib, tak boleh tinggal-tinggal kecuali uzur syar’ie!

Ahlan wasahlan ya Ramadhan!
P/S : Jangan lupa Click Poll kat sebelah kiri.."Have you planned for Ramadhan?"

No comments: