Friday, June 13, 2008

BAHAGIA DICELAH-CELAH UJIAN



Bila ujian datang pada kita, eloklah kita bertanya pada diri kita semula. Mengapa ALLAH takdirkan segala kesusahan itu? ALLAH hendak tunjukkan pada kita bahawa manusia yang paling kita sayang pun boleh mengecewakan kita. Apatah lagi manusia yang kita tak sayang. OLeh sebab itu, manusia bukan sandaran atau tempat pergantungan yang tepat untuk kita, hanya ALLAHlah tempat pergantungan sebenar hidup kita. Bagaimana sulit sekalipun hidup kita kalau pergantungan kita hanya pada-Nya, segala derita akan terasa ringan dan mudah untuk dihadapi. Tapi kaLau bukan DIA sebagai tempat pergantungan, ujian yang datang akan terasa sebagai pencabut bahagia..

Setiap kali datang ujian yang menguji diri kita, terimalah, terimalah dengan ingatan bahawa itulah kasih sayang ALLAH.


أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ (٢
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (٣


2. Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
3. dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta. [QS29.Al Ankabuut ayat 2-3]

Kata Ibnu Atoilah al-Askandari, seorang sufi, setiap yang berlaku dalam hidup ialah ’mehnah’ –maksudnya didikan terus dari ALLAH. Apa saja yang berlaku dalam hidup adalah ujian dan ujian itu hakikatnya adalah didikan terus dari ALLAH. Ahli sufi itu menambah lagi bahawa jika manusia tidak mampu dididik melalui didikan terus dari ALLAH (mehnah) maka manusia tersebut tidak akan dapat dididik lagi oleh manusia lain. Inilah yang ditegaskan oleh Ibnu Atoillah, seorang sufi yang terkenal dalam buku-buku karangannya.

Semuanya berlaku dengan izin ALLAH. DIA hendak membuang sifat ego dan pemarah yang bertakhta dalam hati kita. Begitulah seterusnya dalam apa jua situasi dan masa, kita hakikatnya sedang belajar dan dididik. Sama ada baik atau buruk, itu adalah pelajaran yang menuntut perubahan.
Bila ALLAH memilih kita untuk diberi taufik dan hidayah-Nya, sengaja DIA datangkan masalah untuk menguji sejauh mana ikhlasnya rasa kehambaan kita kepada-Nya. Segala cubaan, dugaan dan fitnah dunia adalah ujian dari ALLAH untuk menghapuskan dosa-dosa yang pernah kita lakukan. Hidup ini bagai satu siri gelombang yang datang secara bergilir-gilir. Ada kalanya, gelombang kecil dan tenang dan ada kalanya gelombang yang datang itu besar dan ganas. Masing-masing daripada kita akan mengalami pasang-surut dalam hidup – ada masa senang, ada masa susah.

Justeru, selalulah berdoa dan tanamkan rasa syukur kepada-Nya. Kerana ALLAH masih sayang dan mahu menerima serta memilih kita untuk mendapat Taufik dan Hidayah-Nya, diwaktu ramai lagi manusia yang terus lalai di ulit dosa. Insya Allah dalam keperitan hidup yang dilalui; bila ALLAH sentiasa di hati, jiwa akan tenang dan damai. ALLAH pasti akan menitipkan BAHAGIA DI CELAH-CELAH UJIAN itu..

No comments: