Thursday, June 26, 2008

Rama-rama dan Bunga

Jom kita dengar kisah rama-rama dan bunga. Ada kisah seorang lelaki yang berdoa kepada Allah agar diberikan bunga dan rama-rama. Namun, Allah memberikannya kaktus dan ulat. Lelaki tersebut berasa sedih dan tidak faham mengapa pemberian-Nya berbeza daripada permintaannya.


Kemudian dia berfikir: Allah mempunyai terlalu ramai hamba-hamba-Nya untuk diuruskan. Begitulah sangkaannya. Dan dia memutuskan untuk tidak mempersoalkannya.
Selepas 1 tempoh, lelaki itu pun memikirkan semula permohonan doanya yang telah lama dilupakannya. Tetapi ada sesuatu yang amat memeranjatkannya...dari pokok kaktus yang hodoh dan berduri itu tumbuh pula bunga yang cantik dan daripada ulat yang terselindung, telah bertukar menjadi rama-rama yang cantik.

Lihat betapa indahnya susunan atau aturan Allah! Cara Allah sentiasanya yang terbaik walaupun kelihatan semuanya salah pada pandangan kita yang kadang-kadang tidak mahu berfikir.
Jika kita memohon sesuatu dan menerima setiap pemberian Allah dengan rasa bersyukur. PERCAYALAH! Pastinya Allah sentiasa mengurniakan apa yang dipinta pada masa yang sesuai. Apa yang kita pinta tak semestinya apa yang diperlukan! Allah tidak pernah gagal memenuhi permintaan hamba-hamba-Nya. Jadi teruskan berdoa tanpa ada perasaan ragu-ragu dan mengeluh...

DURI hari ini adalah BUNGA hari esok! ALLAH Mengurniakan Pilihan Terbaik kepada Mereka yang Menyerahkan Ketentuan kepada-NYA.

No comments: