Tuesday, September 2, 2008

Ramadhan Penghulu Segala Bulan

Segala puji bagi Allah S.W.T, selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Nabi Muhammad S.A.W, keluarga baginda, para sahabat dan para tabiin.

Selepas sebelas bulan manusia memenuhi keperluan material, kehendak dan keperluan hidup; Allah ciptakan bulan Ramdhan setiap tahun hanya sekali untuk rohani atau jiwa ataupun ruh kita menuntut haknya dari segala keperluan asasi manusia.

Ini adalah masanya untuk rohani atau jiwa kita mendapatkan makanan, ubat dan pemulihan.

Berpuasa di bulan Ramdhan adalah merupakan satu latihan pada diri seseorang untuk mengawal kehendak dan melawan hawa nafsunya. Jika orang-orang yang beriman boleh mengawal dirinya dari perkara yang halal ketika berpuasa, apatah lagi dari perkara yang di haramkan ke atasnya.

Rasulullah S.A.W turut menyampaikan berita gembira pada barangsiapa yang berpuasa – berita – berita tentang ganjaran dan pahala yang Allah sediakan untuk mereka. Antaranya:

Malaikat-malaikat memohon keampunan buat mereka pada siang mahupun malam hari. Bau pernafasan (mulu) dari orang-orang yang berpuasa adalah sangat disukai Allah lebih daripada wangian kasturi.

Pelbagai lagi ganjaran yang Allah berikan sehingga tidak terhitung banyaknya.

Tambahan lagi atas setiap ganjaran yang diberikan; Puasa seolah-olah ibarat sebuah Kolej Keimanan yang tiada taranya. Di dalamnya terbahagi kepada pelbagai jabatan atau pusat termasuklah; Jabatan Ketaqwaan, Kebaikan, Al-Qur’an, Pengorbanan, serta Jabatan Belas Kasihan dan Hormat.

Jadi kita semua kena lulus dengan cemerlang atau seboleh-bolehnya mumtaz dalam setiap jabatan tadi supaya Insya Allah puasa kita diterima-Nya. Sebabnya puasa bukan hanya menghindarkan kita dari makan dan minum pada masa yang ditetapkan tetapi yang paling penting ialah menghalang atau menghindarkan diri kita dari perkara-perkara yang menjadi larangan termasuklah perkara-perkara yang dilarang ketika berpuasa.

Terdapat 3 jenis puasa:

Puasa biasa atau kebanyakan :
Ini adalah puasa kebanyakan orang; puasa mereka hanya sekadar menahan lapar dan dahaga tetapi anggota lainnya tidak berpuasa.

Puasa yang istimewa:
Puasa yang bukan hanya menahan lapar dan dahaga tetapi juga seiring dengan mengawal pandangan atau penglihatan (mata), pendengaran (telinga), percakapan (lidah), tangan dan kaki dari perkara yang diharamkan.

Puasa yang lebih istimewa:
Puasa ini adalah puasa yang terbaik berbanding segala jenis puasa. Ia bukan sekadar menahan dari lapar, dahaga serta mengawal pandangan mata, pendengaran, percakapan, pergerakan tangan dan kaki dari perkara yang diharamkan. Malah orang-orang yang beriman ini berpuasa dengan kehadiran hatinya. Mereka tidak memikirkan selain dari Allah dan hanya Allah dan kerana Allah, jadilah puasa mereka hadir dengan kebersamaan hati dan anggota lahir.

Marilah kita semua sambut kedatangan penghulu segala bulan ini dengan memperbaiki hubungan dengan Allah S.W.T dan memohon keampunan (bertaubat) pada-Nya serta membaca Al-Qur’an Al-Kareem. Tambahan lagi jangan lupa memperbaiki hubungan sesama kita untuk mengikatkan ukhuwah kerana-Nya dan menyemarakkan kasih sayang dan keharmonian sehingga kita kembali pada-Nya, Insya Allah, dengan rahmah-Nya di dalam bulan Ramadhan.

Dipetik, diterjemah dan diedit dari article ”Ramadan, A Masters of Months” by Sheikh Tajjeddine El-Hilaly

The Message Magazine, Volume 4, Issue 2&3, Ramadan Issue 2006

p/s: Jangan Lupa Click Reader's Poll kat sebelah kiri

No comments: