Tuesday, September 23, 2008

SURAH AL QADR



إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (١)وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (٢)لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (٣)تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (٤)سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (٥

1. Sesungguhnya telah Kami telah turunkannya (Al-Qur ‘an) pada Lailatul-Qadar,
2. Tahukah engkau apa Lailatul-Qadar itu?
3. Lailatul-Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan.
4. Turun malaikat dan Al-Ruhu’ (Jibrail) padanya (Lailatul Qadar) dengan izin (perintah) Tuhan mereka (iaitu Allah), kerana membawa segala perkara (yang dihukumkan Allah pada malam itu);
5. sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!
[QS97:1-5]

Malam yang Lebih Baik dari Seribu Bulan


Allah S.W.T. menerangkan pada kita bahawa Dia telah menurunkan Al-Qur’an pada malam Al-Qadr (Lailatul Qadar), dan ia merujuk pada Firman-Nya:

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (١


"Sesungguhnya telah Kami telah turunkannya (Al-Qur ‘an) pada Lailatul-Qadar," [QS97:1]

Lailatul Qadar adalah satu malam daripada bulan Ramadhan, dinyatakan dari Firman-Nya:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (١٨٥


(Masa Yang Diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan Yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan Yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara Yang benar Dengan Yang salah. oleh itu, sesiapa dari antara kamu Yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa Yang sakit atau Dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari Yang ditinggalkan itu pada hari-hari Yang lain. (dengan ketetapan Yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur. [QS2:185]

Ibn ’Abbas, di anatara yang lainnya menjelaskan bahawa di sini Allah menerangkan bahawa malam pertama diturunkan sekelian al-Qur’an dari Lawh Mahfuz ke langit dunia adalah pada Lailatul Qadar. Kemudian dihantarkan ke Baitul Izzah maka kemudian diturunkan oleh Malaikat Jibrail kepada Nabi Muhammad S.A.W secara berperingkat-peringkat.

Seterusnya Allah berfirman dalam rangka menegaskan kelebihan Lailatul Qadar yang dipilih sebagai malam pertama diturunkan Al-Qur’an:

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (٢)لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (٣


2. Tahukah engkau apa Lailatul-Qadar itu?
3. Lailatul-Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan.
[QS97:2-3]

Merujuk pada Asbabun Nuzul (Sebab-sebab diturunkan ayat ini). Mujahid berkata: Rasulullah S.A.W menceritakan seorang dari Bani Israil memanggung senjata untuk berhijad fisabilillah selama seribu bulan. Cerita itu sangat mengagumkan para sahabat. Tiba-tiba Allah menurunkan surah Al-QADR ini, yang dalamnya menyatakan bahawa beribadat pada malam Al-Qadr adalah lebih baik dari seribu bulan. (Hadith Riwayat Ibnu Hatim)

Dalam hal menentikan Lailatul Qadar ini para Ulama telah berselisih dalam menentukannya. Ada yang mengatakan bahawa Lailatul Qadar terjadi pada satu malam daripada 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan, iaitu malam ke 20 hingga malam yang ke 30 dari bulan Ramadhan. Terdapat hadith daripada Nabi S.A.W menerangkan bahawa Lailatul Qadar berlaku pada malam yang ganjil daripada 10 malam yang akhir, iaitu malam ke 21, 23, 25,27 atau 29.

Dilaporkan oleh Jaabir ibn ’Abdillah, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: "Tanda malam Lailatul Qadar iailah suasana malamnya bersih hening, terang seakan-akan ada bulan, tidak terasa sejuk atau panas, dan tidak ada bintang yang dilemparkan kepada syaitan hingga fajar dan paginya matahari terbit tiada dengan bercahaya panas, dan ia seakan-akan bulan purnama” (Diriwayatkan Ibnu Hatim)

Saidatina ’Aisyah r.a berkata: "Adanya Nabi S.A.W. jika masuk malam-malam yang akhir (daripada bulan Ramadhan iaitu malam 21, 23, 25, 27, 29) dari malam 21-30 membangunkan para isteri baginda untuk beribadat dan Rasulullah sendiri pada malam-malam tersebut lebih kuat beribadat.”

Saidatina ’Aisyah r.a bertanya Rasulullah S.A.W.: "Ya Rasulullah, jika aku mendatangi Lailatul Qadar maka apa yang sebaiknya untuk aku berdoa?” Maka jawab Rasulullah S.A.W, "Bacalah 'Allahumma innaka afuwun tuhibbul afwa fa’fu anni’ (ya Allah, Engkaulah Maha pengampun, maka maafkanlah aku)” (Hadith Riwayat Ahmad, At-Tirmizi, An-Nasa’i, Ibnu Majah).



Diterjemah dan diedit oleh Fatimahtuzzahrak binti Mohamad.

Rujukan dari Tafsir Ibn Kathir dan Tafsir Juz Amma.

2 comments:

Kreatif Edukids - Mommy Happy said...

slm akhir..ramadhan

Unknown said...

Salam Alicom my sister, how im happy to see ur beautiful blog and i admire ur keeping to ur Islam and also ur great qualifications .. Im Karim from Egypt and living in Saudi Arabia, im preparing myself to study MSc in USM too, it will be my pleasure to study in Malaysia...
i will be happy to contact me karimovv@hotmail.com