Monday, July 14, 2008

Fatimah Az-zahra - Model Muslimah Sejati

Wanita hanya dianggap satu elemen yang hanya akan merosakkan banyak cara hidup bukan Islam.

Lantaran itu mereka sering diasingkan, malah terbiar tanpa pendidikan dan terpinggir daripada arus kemajuan.

Ini ternyata sungguh ironi kerana kebangkitan Rasulullah s.a.w. di antara lainnya dilihat sebagai pembela utama wanita yang sebelumnya dipandang hina pada mata masyarakat Quraisy jahiliah.

Pengiktirafan terhadap wanita bukan sahaja datang daripada Rasulullah, bahkan Allah s.w.t. sendiri menetapkan tokoh-tokoh wanita dalam Islam yang dianggap sebagai ahli syurga, iaitu Khadijah binti Khuwailid, Fatimah az-Zahra, Mariam binti Imran dan Asiah binti Muhazim.

Mereka bukanlah makhluk langit seperti bidadari yang digambarkan oleh Allah dalam al-Quran sehingga kita terpesona dan dibuai keindahan cerita-ceritanya.

Sebaliknya mereka adalah makhluk bumi sama seperti kita. Namun memiliki ketinggian sifat mulia dan kedudukannya di sisi Allah.

Sewajarnya mereka yang merupakan wanita mithali ini menjadi model utama umat Islam dan kaum hawa keseluruhannya.

Namun nama-nama wanita ideal ini begitu jarang sekali disebut, hatta ketika perayaan sambutan hari wanita sekalipun.

Wanita diibaratkan sebagai cahaya kehidupan atau nur tetapi persoalannya, di manakah akan kita temui nur yang ideal untuk dijadikan contoh?

Sedangkan di sisi umat Islam, sebenarnya ada nur yang hari lahirnya berkunjung setiap tahun - 20 Jamadilakhir - tetapi tiada siapa peduli, di antaranya ialah Fatimah az-Zahra.

Fatimah digolongkan dalam keturunan Ahli Bait yang disebut setiap kali dalam tahiyat akhir ketika solat.

Selawat ke atasnya sudah menjadi sebahagian daripada ibadah, sedangkan umat Islam melupakannya.

Bercakap mengenainya bukan sekadar untuk mengingati peribadi Fatimah itu sahaja, sebaliknya yang lebih utama ia adalah sebuah institusi yang penting.

Fatimah adalah lambang model bagaimana berjayanya sistem pendidikan dan tarbiyah Rasulullah terhadap anak-anak, yang daripadanya lahir generasi pencinta agama dan kebenaran.

Dia dididik dalam rumah Rasulullah dan dibelai oleh ibunya, Khadijah yang juga wanita syurga. Dan Fatimah sendiri adalah ibu kepada dua putera yang menjadi pemuda di syurga - Hassan dan Hussein.

Malah dia menghimpunkan semua sifat terpuji daripada tiga wanita syurga-Mariam, Khadijah dan Asiah- untuk diteladani oleh umat Muhammad.

Kemuliaan martabat Fatimah tidak hadir dengan begitu sahaja, malah ia sebenarnya berpunca daripada kemurnian peribadi hasil didikan ayahandanya, Rasulullah s.a.w. berdasarkan manhaj tarbiyah Islamiah.

Suci

Peribadinya juga terbentuk sejak dia dalam kandungan ibunya seperti dijelaskan dalam hadis daripada Aisyah r.a. bahawa Rasulullah bersabda, ``Ketika aku diangkat oleh Tuhanku di malam Isra' Mikraj, aku di bawa ke syurga oleh Jibril al-Amin. Aku menikmati sebiji buah daripada buah-buahan syurga lalu daripadanya terjadi nutfah di dalam sulbiku.

``Setelah beberapa waktu isteriku Khadijah melahirkan Fatimah. Maka ketika aku rindukan aroma syurgawi, kucium keharuman Fatimah.'' (As-Suyuti, Dur al-Manthur dalam tafsir Surah al-Isra:1)

Kalam dan huruf sama sekali tidak akan mampu melukiskan peribadi wanita suci ini.

Jika harus ada hari di mana para wanita kita dihargai, maka tidak ada tarikh lain kecuali pada hari kelahirannya, iaitu kelahiran yang memanifestasikan keindahan mutlak seorang perempuan; moral dan spiritual.

Kelahiran yang mengangkat harakat martabat perempuan untuk naik menjulang ke langit samawi dengan takwa dan keimanan.

Kelahiran yang menjadikan segenap lapisan kaum hawa mempunyai kiblat untuk diteladani.

Lahirnya Fatimah az-Zahra adalah berkat dan rahmat Ilahi kerana wujudnya yang agung dan mulia telah mengakhiri mitos tentang rendahnya martabat kaum wanita dan seterusnya mengangkat darjat kaum hawa.

Jika ayahandanya, Rasulullah s.a.w. adalah ciptaan yang paling sempurna dan suaminya adalah lelaki yang mulia, maka Fatimah adalah wanita yang paling mulia.

Dialah yang mendapat gelaran Sayyidati Nisail Alamin - penghulu wanita semesta alam.

Senyum Fatimah adalah senyum yang menghilangkan duka lara Rasulullah s.a.w. Fatimah juga digelar al-Kauthar - telaga yang mengalirkan rahmat dan nikmat Ilahiyah kepada Rasulullah sehingga Allah menyeru baginda agar mensyukurinya.

Adalah kebanggaan tersendiri bagi wanita Muslim agar mampu menelusuri jejak langkah Fatimah yang sempurna dalam ketakwaan, akhlak dan ilmu.

Malah umat Islam tidak akan terbuai dengan semua agenda sambutan hari wanita yang dianjurkan oleh Barat, sekiranya dapat digantikan dengan perayaan mengingati peribadi dan kelahiran Fatimah.

Perkara ini telah dilaksanakan lebih awal oleh Iran ketika berjaya mencapai kejayaan Revolusi Islam 1979, apabila Ayatullah Imam Khomeini mengisytiharkan setiap 20 Jamadilakhir sebagai hari sambutan wanita Islam sedunia.

Ini kerana para wanita di seluruh dunia seharusnya bangga mempunyai Fatimah sebagai suri teladan mereka.

Puteri Rasulullah adalah wanita mulia yang hidup secara sederhana. Fatimah tinggal di sebuah rumah kecil, tempat beliau mendidik tunas-tunas insan kamil yang menampung pancaran cahaya Fatimah, cahaya yang menerangi segala yang wujud, daripada butir-butir pasir sahara hingga bintang-bintang di langit dan malaikat di jagat raya.

Rumah Fatimah adalah ruang singgahnya pancaran cahaya Ilahi serta tempat tumbuh dan besarnya manusia-manusia pilihan.

Walaupun kecil dan kosong daripada perhiasan, namun penuh dan kaya dengan kemanusiaan, di situlah rumah di mana berkumpulnya Muhammad sebagai datuk, Ali sebagai ayah, Hasan, Hussein, Zainab dan Ummu Kalthum sebagai anak-anak dan kasih sayang Fatimah sendiri sebagai pembentuknya.

Sebagai pendamping hidup Saidina Ali r.a., Fatimah juga tampil sebagai isteri yang ideal dan suri rumah yang penuh tanggungjawab.

Demikian besar peribadi Fatimah sehingga insan sehebat Saidina Ali r.a. merasa tenang dan damai di sisinya.

Pelbagai masalah yang timbul hari ini harus diselesaikan dengan bijaksana dan Islamik.

Wahyu tidak hanya menyajikan nasihat, tetapi menampilkan juga teladan. Salah satunya adalah Fatimah az-Zahra yang merupakan citra besar dan istimewa merangkumi politik, sosial dan jihad.

Kehidupan Fatimah adalah samudera yang diwarnai dengan perjuangan, kerja keras dan - terpenting - ialah syahadah.

Muslimah yang bekerja di luar rumah, sama ada sebagai doktor, pensyarah pengajian tinggi dan sebagainya yang sesuai pada tempatnya, namun tetap harus memberikan keutamaan di rumah.

Masalah keibuan dan status isteri dalam rumah tangga, merupakan hal yang amat fundamental dan penting.

Anda bukanlah wanita sempurna jika tidak dapat menangani amanah dalam rumah.

Kasih sayang memerlukan satu penggerak utama dan itulah wanita yang menjadi ibu kepada rumah tangga.

Tanpa kehadiran wanita ideal seperti Fatimah - rumah tangga akan kering tanpa makna.

Justeru pemikiran dan keperibadian Fatimah perlu difahami oleh masyarakat dengan pelbagai wacana dan diskusi ilmiah secara terdidik.

No comments: