Friday, July 11, 2008

Tenanglah Duhai hati…Bila dirimu dipuji…

Ya Allah, semoga Engkau tidak menghukumku karena apa yang mereka katakan. Ampunilah aku atas apa yang tidak mereka ketahui. [Dan jadikanlah aku lebih baik daripada yang mereka perkirakan]. (HR. Al-Bukhari dalam Al-Adabul Mufrad no. 761. Isnad hadits tersebut dinyatakan shahih oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Adabul Mufrad no. 585. Kalimat dalam kurung tambahan Al-Baihaqi dalam Syu’abul Iman 4/228 dari jalan lain.)

Ya Allah yang Maha Mengetahui,
Segala yang tampak mahupun tersembunyi,
Sesungguhnya hambaMu ini takut dengan pujian makhlukMu,
Pujian mereka meragut ketenangan jiwaku,
Sekaligus menggoncang keimananku,
Aku takut diri ini kufur atas nikmatMu,
Nauzubillah…

Pujian mereka seolah-olah,
Mengheret sebelah kaki ku ke nerakaMu,
Gementar seluruh diri ini mengingati azabMu,
Janganlah Engkau menghukumku,
Atas apa yang mereka tuturkan,
Ampunilah diriku atas apa yang tidak mereka ketahui,

Sesungguhnya segala pemberianMu padaku,
Rupa mahupun kebijaksanaan,
Adalah nikmat dan ujianMu buat diriku,
Untuk mengingatkan aku tentangMu,
Supaya aku bersyukur atas kurniaanMu,
Untuk mendidik ku bersabar atas mehnah dunia,

Aku memohon padaMu, Ya Allah..
Jadikanlah aku lebih baik,
daripada apa yang mereka perkatakan,
Tenang dan damaikanlah hatiku,
Tetapkanlah aku pada deen dan jalanMu…


Luahan,
‘abdah Allah

No comments: