Monday, July 7, 2008

Status Wanita dalam Islam

Dari “Majmoo’ Fataawa wa Maqaalat Mutanawwiyah”

Status wanita muslim dalam Islam adalah sangat tinggi dan mulia, peranannya adalah sangat besar dalam kehidupan setiap muslim. Malah wanita muslim (muslimah) merupakan guru pertama dalam pembangunan ummah yang sempurna, bekalannya adalah petunjuk dari Al-Qur ‘an Al-Kareem dan Sunnah Rasulullah SAW. Al-Qur ‘an dan As-sunnah adalah merupakan panduan seluruh umat Islam – lelaki mahupun perempuan – dari terpesong dalam apa jua situasi..

Betapa pentingnya peranan wanita itu terletak pada berat dan sukarnya tanggungjawab yang dipikul dan diletakkan di atas bahunya – tanggungjawab dan sesetengah kesukaran yang tidak mampu lelaki pegang atau laksanakan. Sebab itulah pentingnya ke atas seseorang itu memperlihatkan rasa penghargaannya terhadap seorang ibu, dan berlaku baik serta menyayanginya. Dalam hal ini, kedudukan seorang ibu lebih tinggi dari kedudukan seorang bapa..

Abu Hurairah r.a meriwayatkan : Seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW dan berkata, “Wahai Rasulullah! Siapakah yang perlu aku perlakukan dengan baik?” Baginda berkata. “Ibumu.” Lelaki itu bertanya, ”Kemudian siapa?” Baginda berkata, ”Ibumu.” Kemudian lelaki itu bertanya lagi, ”Kemudian siapa?” Baginda berkata, ”Ibumu.” Lelaki itu bertanya lagi untuk kali keempat, ”Kemudian siapa?” Baginda berkata, ”Bapamu.” [Bukhari, Muslim]

Lihatlah betapa pentingnya seorang ibu diberi 3 kali penghargaan berbanding seorang bapa.

Sebagai seorang isteri, status dan peranannya adalah untuk ketenangan dan keamanan jiwa, hal ini jelas dinyatakan dalam ayat Al-Qur ’an yang mulia. Allah SWT berfirman:

”Dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang Yang berfikir.” [QS30. Ar-Ruum ayat 21]

...Jangan kita lupa pada Saidatina ’Aaishah r.a dan peranannya yang sangat besar. Sahabat-sahabat muktabar pun merujuk dan mengambil hadith-hadith darinya, dan kebanyakkan sahabiah juga mempelajari berbagai jenis hukum-hukum yang berkaitan dengan isu kewanitaan darinya...

Dan saya tidak mempunyai keraguan bahawa ibu saya – Semoga Allah merahmatinya – memainkan peranan yang sangat penting ke atas diri saya, dalam menggalakkan saya terus menuntut ilmu, dan membantu saya terus maju. Moga Allah SWT meningkatkan ganjaran kepadanya dan memberinya sebaik-baik ganjaran atas apa yang telah dilakukannya buat diriku.

Dan tidak ada keraguan juga, rumah yang di mana di dalamnya ada kebaikan, kelembutan, kasih sayang dan saling mengambil berat serta Tarbiyyah Islami yang jelas berjalan seiring memainkan peranan yang sangat besar dalam menghasilkan insan yang berperibadi mulia. Dengan izin Allah – akan menghasilkan orang yang berjaya dalam hubungannya dengan manusia dan Allah serta apa jua keadaan – sama ada dalam mencari ilmu pengetahuan, dalam jual beli (perniagaan), keperluan hidup atau yang selain darinya.

Oleh itu hanya pada-Nya saya memohon kebaikan dan petunjuk kepada kita semua dalam mencari kasih sayang dan keredhaan-Nya. Ya Allah, restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat Baginda semuanya.

Amin, Ya Rabbal ’Aalamiin.

Shaikh Ibn Baz

Terjemahan dari Majalah Muslim Youth, Winter 2008,Issue 4, Page 9

No comments: